Sørmarkå FK

Sørmarkå Fotballklubb ble stiftet 5. juli 2014 og spilte sin første sesong med organisert fotball i 2015.

Det hele begynte med en gal idé i hodet til Morten Skogland. Han har lang fartstid i lokalfotballen, og hadde lenge tygget på ideen om å gå en helt egen vei med et nytt og eget lag. Han sjekket opp mulighetene og begynte å ta noen telefoner, og fikk raskt med seg et par andre ildsjeler (først hos Erik Dalen, så hos Thomas Holmen, Ronnie Millwall Andersen, Rune Våga og Morten Rommetveit) som var lystne på å forme et nytt fotballeventyr.

Macron ble raskt involvert i prosessen, og de var positive til å stille som utstyrsleverandør. Navnet på klubben ble Sørmarkå FK – en slags hyllest til Stavangers vakre natur og omgivelsene rundt. Ullandhaugstårnet ble inkludert i den Everton-inspirerte logoen for å få frem disse verdiene – og for å gi et signal om at vi er omtrent like gode som en Premier League-klubb. Drakten og fargen er inspirert fra Fiorentina.

Sørmarkå FKs visjon er å være en klubb i vekst, og med hjelp av egne erfaringer være en klubb som kan gi et godt sportslig tilbud til våre medlemmer.

De første sesongene til Sørmarkå endte med 4.plass i 2015, 5.plass i 2016 og 6.plass i 2017. Men i sesongen 2018 ble det opprykk og laget spiller nå i 6.divisjon.