Sørmarkå med cupbombe i OBOS-cup mot Sunde!!

Tirsdag 22.05.2018 skulle Sørmarkå bli historiske. For første gang skulle vi komme oss videre til 2.runde i OBOS-cupen, men på motsatt banehalvdel sto laget som rykket ned fra 4.divisjon i fjor, Sunde IL.

Kampen startet med at vi hadde to straffer som vi får tildelt siden vi er 2 divisjoner under Sunde. Brian Borre tok første og satte denne kontrollert inn, mens Atle Marcussen gjorde det samme, men kanskje enda kaldere. Vi startet med 2-0 ledelse!

Kampplanen var enkel. Vi skulle stå kompakt, ikke bruke tid med ball og frustrere Sunde så mye det lot seg gjøre. Gutta i gult hadde ballen mye men skapte så og si ingenting. Vi sto så kompakt at til og med Mourinho og Conte hadde fått tårer i øyekroken av hva de ville sett om de var der!
Men, etter 43min skjer det vi fryktet og håpet skulle skje mye senere i kampen. Vi gjorde en juniorfeil og Sunde kom igjennom alene og reduserte til 2-1. Dette til tross for at vi kanskje vant sjansestatistikken 4-2 i første omgang.

I pausen ble vi enige om at vi ikke skulle la oss knekke av feilen og bare fortsette den ellers gode omgangen vi hadde levert. Vi hadde jo tross alt skapt noen store sjanser, og hadde jo også troen på at vi kunne score. Trener Dalen sa at han ble ikke overrasket om vi klarte å putte 2 mål i andre omgang, noe han nesten fikk rett i!

For etter 54 minutter spilt gjør unggutten Liam Pires nesten som han vil med forsvaret til Sunde. Skuddet hans blir dessverre reddet av keeper, men fjorårets toppscorer, Martinus Helland, ville uansett ha ballen i mål, noe han såklart gjorde. Vi ledet 3-1!
Vi hadde vel knapt fått summet oss etter praktstarten av en omgang, for vi dominerte jo mot topplaget i 5.divisjon som også før kampen var ubeseiret i serien sin. For drøye minuttet etter ville Magnus Aasen også være med på leken. Han var ikke bare fornøyd med å ha midtbanen til Sunde i baklomma, han ville også på måltavla! Martinus spilte ballen enkelt til Magnus som bare satte en klassisk Magnus-suser i nettet bak en forfjamset Sunde-keeper, 4-1!!

Coach D hadde fått spådommen sin med de to målene han sa vi kunne fikse i pausen. Men 8 minutter senere skulle noe skje igjen. Javeed Sael som hadde kommet inn for Martinus Helland, til stor jubel fra Sundelaget som hadde blitt herjet med av vår eminente høyrekant i denne kampen, ville også være med på leken. Liam Pires fulgte opp det han hadde gjort hele kampen, å leke karusell med Sundes høyreback, før han la en nydelig pasning til Javeed som enkelt satte ballen nede i det venstre hjørnet fra drøye 17 meter. Vi hadde sjokkert Sunde, og ledet nå hele 5-1!!

Men så, 4 minutter senere står det 5-3 på tavla. Da hadde mannfolka i lilla sluppet skuldrene vel litt langt ned og latt Sunde gjør som de ville. Skulle dette glippe?
Etter 78 minutter velger Sunde å stå igjen med hele 5 spillere på topp når vi har corner, men vi lar oss ikke stresse av det ved å kanskje holde igjen 7-8 spillere. Neida, vi står bare igjen med like mange som Sunde har igjen på topp. For vi har jo lokomotivtog og tankser som Jan Morten Ferkingstad og Mathias Grov Kyte inne i boksen til Sunde, noe som ville bli enda farligere nå som de fikk enda mer rom å boltre seg i. Javeed slo en perfekt corner rett på pannebrasken til Jan Morten, men Sunde fikk reddet på strek. Men der kom tanksen vår å brøyte seg igjennom! Mathias økte ledelsen til 6-3!!

Benken vår var mer eller mindre i sjokk. Vi hadde scoret 4 mål mot et topplag i 5.divisjon, som også hadde masse erfaring fra 4.divisjon. Sundes benk minte mer om en begravelse. Der var det helt musestille, og supporterne deres gikk i skrekk av hva de hadde sett! Få minutter før kampen blir avblåst får Sunde uansett redusert igjen. En noe uheldig Brian, som hadde vært helt klasse til nå, satte ballen inn i eget nett på en corner fra Sunde. Vi vant til slutt 6-4. Vi er videre!