Mesterlig snuoperasjon sikret seieren i serieåpningen

Tekst og foto: Pål Karstensen

Se bildegalleri nederst i saken!

Etter en lang oppkjøring var det endelig tid for sesongens første kamp for Sørmarkå fredag kveld. Motstander på Våganes var Madla 3, og selv om det var bortelaget som tok avspark var det hjemmelaget som tok kommandoen.

Allerede etter sju minutters spill fikk Sørmarkå sin første sjanse, da et innlegg fra Atle fant Tim på bakerste stolpe. Spydspissen kom ikke skikkelig på ballen og headet den utenfor. To minutter senere ble samme mann spilt igjennom og scoret alene med keeper, bare for å bli avblåst for offside.

Lå under til pause

Deretter fulgte en ordentlig kalddusj, da et ordentlig sleivspark fra en Madla-spiller endte opp med å gå i en fin bue over Ali og i lengste hjørnet. Da var det spilt 16 minutter, men bare tre minutter senere utlignet Sørmarkå på en corner.

Tim slo en corner på første stolpe som ble stusset videre av Tommy til Jan Morten som fikk ballen over streken på bakerste stolpe. Ti minutter senere tok Madla igjen ledelsen, da en av kantspillerne deres skar inn fra siden og scoret alene med keeper etter en lang ball i bakrom.

Sørmarkå hevet seg etter hvilen

Flere mål ble det ikke før pause, da Sørmarkå gikk i garderoben med 1-2. I pausen ble det sagt et par velvalgte ord fra trener Erik Dalen, som også byttet inn Thomas for Mathias. Dalens peptalk så ut til å gjøre susen, for allerede etter tre minutters spill i den andre omgangen scoret hjemmelaget igjen.

Nok en gang var det Atle Marcussen som var frempå med pasningsfoten, da han tredde ballen mellom Madlas midtstoppere til Tim. Han tok godt vare på muligheten og plasserte ballen over keeper og i mål – 2.2.

Ti minutter senere fikk samme mann en alle tiders mulighet til å sende Sørmarkå i ledelsen etter nok et glimrende fremspill, denne gang av Fredrik Fornes.

Fullførte snuoperasjonen

Men denne gang fikk ikke spydspissen stokket beina, og avslutningen alene med keeper ble ikke bra nok. Det skulle imidlertid ikke bety så mye, da Sørmarkå fikk sin fortjente ledelse etter 65 minutters spill. Madla fikk ikke klarert ballen etter et angrep fra hjemmelaget, og etter litt såkalt klabb og babb datt ballen ned i føttene på Erlend. Han ekspederte den kaldt og rolig ned i det lengste hjørnet for keeper.

Kvarteret før slutt fikk Madla en enorm mulighet til å utligne, men en kombinasjon av stolpen og keeper Ali sørget for at Sørmarkå beholdt ledelsen. Fem minutter før slutt var bortelaget igjen farlig frempå, og denne gang var det tverrliggeren som reddet hjemmelaget ledelse etter et innlegg fra siden. Sørmarkå kjempet og ga alt de hadde, inkludert et taktisk innbytte av trener Dalen selv, og på overtid fikk hjemmelaget lønn for strevet.

Fredrik Fornes driblet rundt med det som var av Madla-forsvarere inne i boksen, til bortelagets forsvarere ble så svimle at de bare måtte felle driblefanten. Det resulterte i straffespark, som Atle scoret på, slik at Sørmarka til slutt gikk seirende ut av serieåpningen med 4-2.

Kampfakta:
Sørmarkå – Madla 3

Våganes kunstgress, på det meste ti tilskuere

Mål: 0-1 Madla (16.), 1-1 Jan Morten Ferkingstad (19.), 1-2 Madla (28.), 2-2 Tim Andre Holt (48.), 3-2 Erlend Fjeldstad Berget (65.), 4-2 Atle Marcussen (90.).

Sørmarkå (4-3-3): Mohamad Ali Edilbi – Kim Erik Stokkeland, Brian Borre, Mathias Kyte (Thomas Bergo fra 46.), Jan Morten Ferkingstad – Atle Marcussen, Tommy Skjæveland, Javeed Sael (Daniel Sundby fra 78.) – Fredrik Fornes, Tim Andre Holt, Erlend Fjeldstad Berget (Erik Dalen fra 86.)

Gule kort: Javeed Sael, Kim Erik Stokkeland, Tim Andre Holt, Erik Dalen, Sørmarkå.

Dommer: Juan Sebastian Pinzon Contreras, Sunde IL

Bildegalleri (alle foto av Pål Karstensen):

[huge_it_gallery id=»2″]